לפני מספר שבועות פנה אליי בעל עסק וביקש שאסייע לו לשווק את קו המוצרים שלו. שאלתי אותו מה בדיוק הוא מוכר, והוא ענה לי בפשטות: "פרגולות", תוך שהוא מחייך ומסתקרן לראות מה תהיה התגובה שלי. אני מודה ששיווק פרגולות הוא לא אחד מתחומי העיסוק הנפוצים ועדיין, זו דוגמה טובה לזה ששיווק נכון וממוקד יכול להביא תוצאות מבלי שום קשר למה שאתם מוכרים.
שיווק מצליח שמביא אנשים ומכירות הוא פועל יוצא של תכנית אסטרטגית טובה ומחקר שוק מעמיק במגבלות התקציב העומד לרשותך.
הדבר החשוב ביותר בפרסום הוא יצירתיות והגדרה מדוייקת של קהל היעד הפוטנציאלי שלך. אחת הטעויות הנפוצות של בעלי עסקים היא להגדיר את "כולם" כקהל יעד. פרסום לא ממוקד לא יהיה אפקטיבי, יהיה מפוזר במסרים ולא יביא אליכם את הלקוחות שאתם רוצים. נסו לראות את הדברים מזווית הראייה של הלקוח: מי יותר סביר שיתעניין במוצר שלכם, מי יותר סביר שיוציא עליו כסף ולמה בעצם הוא צריך אותו. נסו להבין לא למה המוצר שלכם טוב, אלא במה הוא מועיל ללקוח.
נסו לחשוב מה הלקוח שלכם אוהב לקרוא, מה הוא אוהב לעשות, היכן הוא מבלה, מה הוא שותה, מה הוא שומע, מה מרגש אותו ומהן הדאגות שלו בחיי היומיום. בדרך, אתם גם תגלו למה בדיוק הוא צריך את המוצר שלכם (במקרה הנ"ל פרגולות) ואיזה תועלות הן מביאות לו. היכרות טובה ומעמיקה עם הקהל הפוטנציאלי שלכם היא אבן היסוד לפעולות שיווקיות שתביא לכם גידול במכירות.
נסו לחשוב ולכתוב תוכנית- מי באמת מתעניין במוצרים או בשירות שאתם מוכרים, היכן הם גרים? באיזה סוג מבנה? אם מדברים על פרגולות למשל, בידקו למה הם צריכים פרגולה? מה הם מתכוונים לעשות בפרגולה? (על האש או לארח חברים למשחק בליגת האלופות וכדומה) ואז תדעו יותר טוב למי לפנות, איך לפנות ובמקום להדפיס אלפי פליירים ולחלק באופן חופשי בתיבות דואר וכדומה בנו לכם חבילת פרסום ממוקדת שאחוזי ההצלחה שלה יהיו גבוהים יותר.
כל כלי שעומד לרשותכם (פליירים, אתר אינטרנט, פייסבוק, פרסומת בעיתון) כשר להשגת המטרות שהצבתם, אבל כדאי לזכור, ששימוש בכל אחד מהם דורש תכנית אחרת והפעלה של יצירתיות.
למה אני מתכוון? למשל פליירים- לעצב אותם בצורה פרגולה או אם מדובר בחנות פרחים, לעצב פלייר בצורת פרח. אם למשל שוקלים לצאת בפרסומת לרדיו המקומי- חישבו על עונה בשנה שבה הכי צפוי שייקנו פרגולות (קצת לפני הקיץ). + מבצע רגע לפני שמגיע הקיץ.
גם אם התקציב שלכם מוגבל, זו לא סיבה טובה מספיק לוותר על תכנון וחשיבה עמוקה על קהל היעד שלכם ומה יהיה הפרסום הכי אפקטיבי עבורו. נסו להפעיל את הדמיון ובנו תכנית מקיפה- זה אולי ייקח שעה או שעתיים, אבל תמצאו שזה הרבה יותר זול מסתם לזרוק כסף לפח.