עורכי דין נמצאים במקום בעייתי בשדה הפרסום והשיווק בשל כללים אתיים נוקשים שקבעה לשכת עורכי הדין בישראל. פעולות שיווקיות רבות, קטנות כגדולות, עלולות להביא לכל מיני בעיות ותלונות מצד לשכת עורכי הדין, מהן עדיף כמובן להימנע.
עולה אם כן השאלה מה יכול עורך דין לעשות, במסגרת המגבלות שנקבעו בחוק, כדי לפרסם את שירותיו ולהרחיב את קהל לקוחותיו.
ראשית כל, חשוב לבנות תכנית שיווקית אסטרטגית שתגדיר את קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלכם, תנתח את החוזקות והחולשות שלכם (ניתוח SWOT), את המתחרים ותבחן מהם הכלים שעומדים לרשותכם בהגעה לקהל הלקוחות.
רשת האינטרנט טומנת בחובה פוטנציאל רב שכן לשכת עורכי הדין אישרה שורה של הקלות בפרסום ושיווק לעורך דין וכיום מותר להקים אתר משלכם, לכתוב בפורומים ולקנות מודעות מממונות במנועי החיפוש.
מעבר לאתר האינטרנט, שכיום הוא לא בבחינת המלצה אלא חובה, יש מספר דרכים נוספות לחזק ולהרחיב את קהל הלקוחות שלך.
1) הרחבת מעגלים- ברמה הבסיסית ביותר, עורך דין צריך להיעזר בחברים ובקרובים ומעגלים חברתיים אחרים. בנו לכם רשימה שמית של אנשים שאתם מכירים, כולל אנשים שהכרתם בלימודים, אנשים שהכרתם בצבא ואנשים שהכרתם במסגרת עבודות או מסגרות קודמות. אין מקום להתבייש בעניין הזה. צרו עימם קשר, שאלו מה העניינים וספרו על תחום עיסוקכם. וכן, לא להתבייש לבקש מהם לעדכן אתכם אם הם שומעים שצריך מישהו כמו.
2) הכירו את קהל הלקוחות שלך- נסה להבין מי הוא הקהל, היכן הוא מבלה, במה הוא עוסק, מה מטריד אותו ומה הוא אוהב לקרוא? אם אתם מתמחים במשפט נזיקין ועוסקים בתחומי התאונות והרשלנות לדוגמה, קהל הלקוחות שלכם הוא נפגעי תאונות, לעתים עם פגיעה בכושר ההשתכרות, ירידה ברמת החיים, פציעות גופניות ונפשיות שונות וכדומה. אם מדובר בחיילים שנפגעו בשירות הצבאי- אולי שווה ליצור פורום שאלות ותשובות בפייסבוק- שם הם מבלים. אם מדובר בנפגעי תאונות דרכים- יש מרכזים ועמותות שניתן לסייע להן בהתנדבות וכך להגיע לעוד ריכוז של קהל לקוחות.
3)מודעות ממומנות בגוגל- ניתן כיום לפרסם מודעות מממונות לעורכי דין במנועי החיפוש באינטרנט. המודעות יכולות לכלול לינק לאתר האינטרנט שלכם ומספר טלפון ישיר בו ניתן להשיג אתכם. עם זאת, ניסוח המודעה חייב להיות ממוקד לקהל היעד כפי שהגדרתם אותו בתכנית האסטרטגית ולכלול מסר אחד, חד, שייקלע היישר למטרה.
4)צורת הפרסום והקידום הטובה ביותר עבור עורכי דין היא באמצעות כלי התקשורת. עורכי הדין מקדמים עצמם דרך תיקים שהתקשורת מתעניינת בהם, גם אם זה אומר ששכר הטרחה שלהם בתיקים עצמם נמוך. בנה לך רשימה שמית של אנשי תקשורת מקומיים +ארציים בתחום העיסוק שלך, צור עימם קשר, ספר על עצמך וספר באיזה תיקים אתה מתעניין. הם מחפשים סיפורים טובים ומעניינים. אתה מחפש לקוחות. האינטרס שלכם הדדי.
יש דרכים נוספות לסייע לקידום שלך, אולם הדבר החשוב ביותר הוא לתכנן היטב את המהלכים ולחשוב מחוץ לקופסה.