המשבר הכלכלי העולמי לא פוסח על אף אחד מאיתנו. המלאים שלנו גדלים, חלק מהלקוחות עוזבים וחלקם האחר מתקשר ומבקש להוזיל עלויות או לפרוס מחדש את תנאי התשלום שסוכמו. העתיד לוט בערפל ואתה מוצא את עצמך מהדק את החגורה, מצמצם עלויות פרסום ולעתים אף שוקל קיצוץ בשכר העובדים. בימים כאלה, המחשבה על מילים כמו "הגדלת רווחים", "הצלחה" ו-"שגשוג" הופכת לאמורפית.
זו לא גזירה משמיים- ניתן למנף משבר לטובת הארגון, לגרוף רווחים ולהצעיד את הארגון קדימה, אל מעבר לסערה.
מהו משבר?
משבר הוא אירוע לא צפוי בהיקף גדול, המאיים לפגוע בארגון שלך באופן כלכלי או תדמיתי. נהוג להגדיר משבר בשלושה מאפיינים עיקריים:
1) קיום של סיכון כלכלי או תדמיתי לארגון.
2) גורם ההפתעה- לא ניתן או היה קשה לצפות את האירוע.
3) זמן תגובה קצר- בשל גורם ההפתעה, אין זמן תגובה אורך ומתוכנן לעתיד.
משבר, מעבר להיותו בעל השפעה ממשית על הכנסות והוצאות הארגון, הוא בעל השפעה פסיכולוגית מקיפה על עובדי הארגון ותפוקתם ועל מנהלי ארגון ותהליך קבלת ההחלטות שלהם. האטמוספרה משדרת לחץ, מהירות ופאניקה. באוויר ישנה תחושה קשה של בריחה, אובדן עצות והליכה באפלה.
המשבר הכלכלי החמור ביותר מ-1929
הגורם למשבר הכלכלי העולמי ב-2008, שאולי הוא החמור ביותר מאז המשבר הכלכלי של 1929, הוא הצטברות של משכנתאות בארה"ב שנכנסו למצב של חדלות פירעון עקב תפנית במגמת מחירי הבתים שם. הרקע שהביא לקש ששבר את גב הגמל, היה תהליך של התרופפות ניכרת, על פני כמה שנים, בתנאים לקבלת משכנתא ללא תנאים בסיסיים ליכולת החזר. הגורמים שהפיצו את ההפסדים לגופים פיננסיים גדולים במדינות רבות, הם הגלובליזציה של השווקים הפיננסיים, שאפשרה שיווק מוצרים פיננסיים מורכבים בכל העולם ועצם היצירה של המוצרים הפיננסיים המורכבים (נכסים "רעילים"). בשנתיים האחרונות אנחנו עדים לסימנים הולכים ומתגברים לחזרותו של המיתון.
הארגון שלך בתקשורת- מינוף המשבר לטובת הארגון
משבר הוא גם הזדמנות. כאשר אנחנו נקלעים למשבר אנחנו חייבים לשים לב לנקודות החוזק של החברה, לנתח היטב את היתרונות היחסיים שלה, לחדד טוב יותר את היצע המוצרים שלנו ואת הפנייה שלנו לקהל הנכון- שאיתו נמצא את מירב הסיכויים להזדמנויות מכירה.
קמפיין יחסי ציבור בשעת משבר יודע לשכך את הזעזוע בדעת הקהל הציבורית, לבנות מסרים מדוייקים שיפחיתו את הנזק התדמיתי לחברה (וכפועל יוצא מכך גם סיכונים כלכליים), יעניק לעובדי החברה את הגב הרעיוני והצידוק לנאמנותם ומסירותם לארגון ויציג לקהל הרחב את תרומת הארגון לחברה ולכלכלה.